Friday, March 19, 2010

Ayahanda


Sure ramai yang masih takut kan ayah walaupun dah besar panjang and dah kawen kan.. Ada yang dah ada anak empat pun takutkan ayah lagi.. hikhik

Maybe kita bukan la takut, tapi kita respect..

Teringat masa nak cakap dengan parents nak tunang, punyala serammmm.. Walaupun masa tu dah kerja, lain la kalau cakap nak tunang lepas SPM kan ;p Nak fikirkan ayat camane nak cakap tu..
'Ayah, boleh tak saya nak bertunang?' -Gile! Kang die kate tak leh.. meroyan
'Ayah, saya nak jemput datang majlis pertunangan saya bulan depan kat umah ayah' -Errkkk.. Silap-silap ayah jawab ‘Bila ko nak buat tu? Boleh aku kunci umah awal-awal, tak bagi ko masuk’


Last2 menggunakan medium adik sendiri untuk convey message pada parents. Berdebau ngko nak tunggu apa respond mama n ayah. The same day Uda returned my call, mama n ayah kata 'Ok' Yihaaaa

Bila nak kawen dah takyah susah nak cakap 'saya mau kawen'. sekali jalan je mintak izin masa nak tunang. Tapi bila diketahui pregnant.. Happy memang la kan.. tapi part nak bagitau mama n ayah ni.. Hmm kene karang ayat lagi. Kalau aku excited tiba2 diorang tak excited, payah jugak.. takut jugak diorang worry pasal it’s quite quick after the wedding. In case diorang rasa kami perlu setel down dulu ke.. Hmm entah la macam-macam pulak terfikir masa tu. Masa nak call mama from Bali, I was so scared to death haha. Ada jugak yang I pernah dengar mak dia bising sebab awal sangat dah pregnant. Ahh.. camane nak cakap ni?

Bila mama dah angkat phone and tanya khabar.. Saya pun memulakan misi..

‘Mama, hmm.. period dah lambat’ dalam nada risau

(What??? Apekah maksud ayat itu? Kenapa tak straight forward sedangkan test sudah positif?)

Ayat cover line nyah.. mak cuak! Konon2 macam tak tau lagi la dah pregnant ke belum.. huhu dari time sekolah selalu memutarbelitkan keadaan =)

Mama pun replied ‘Takpe, biasa la tu.. memang macam tu’

Haha! Ok, bunyi macam tak terkejut.. dah buat I bersyukur. Tapi sampailah pregnancy dah 2 bulan lebih, aku tak pernah tanya mama respond ayah macam mana. I’m not ready to know if it is opposite positive respond. Sehinggalah last week balik kampung, and singgah rumah kakak ayah. And soalan standard dari mak cik setelah anda berkahwin ‘Dah ada ke?’

Memang saya jawab ada lah kan.. Kemudia ayah pula menyampuk.. (seram tak nyah? apa pulak dia nak cakap ni.. ayah saya ini dah la jujur orangnya)

‘Yang pertama elok lah cepat.. bla.. bla.. bla..”

Ah, relieved! I don’t care what he has said after 5 perkataan yang pertama tu.. I was like Yiiihaaaaaaa… ayah suka rupanya! Aaaa… Happy dan senang hatinya… Hihihihihihi I’m dancing, I’m singing!

Maka terjawab la persoalan saya sebelum ini, ayah saya tidak kisah hehe.. Padahal pregnant masa dah kawen ni… still takut ayah marah lagi? Muahahaha.. Penangan ayah saya masa dulu masih terngiang2 di telinga hahaha

Garang memang garang.. siap dengan misai tebal masa dulu2 takkan la tak garang En Bahar ni. Dah la bekas askar, ayat ayah masa marahkan kitaorang dulu ‘sedangkan anak orang aku pukul, inikan anak sendiri’ boleh terkencing dalam seluar okeh! Dah sah-sah aku ni degil (sikit la…)

Tapi ayah dah tak garang lagi.. Nak garang buat apa, anak-anak dah besar and berjaya.. dah lepas tanggungjawab ayah and janji ayah pada arwah mak nak mendidik anak2. Sekarang turn aku pulak nak lunaskan janji pada arwah mak.. beberapa malam sebelum mak meninggal, mak cakap ‘Kaknor, nanti jaga ayah’ Ingatkan mak pesan macamtu sebab mak nak kena duduk hospital lagi for dialysis treatment

………….

Maka, walaupun pernah dulu rasa marah pada ayah sebab garang sangat (ke aku yang nakal sangat hehe) Padam semuanya…. Focus pada apa yang saya dah janji dengan mak. Lagipun ayah dah tak garang apa.. tengok la cucu dia siap tarik janggut dia, selambe je… berani mati betul.

Saya belum habis lagi jaga ayah.. masih lagi menjaga, walaupun kadang2 macam ayah je banyak kena jaga aku lagi hehe.. tak sangka ayah dah siap plan nak jaga masa pantang nanti. Mula-mula plan nak dok umah sendiri je since kat kampong ayah sorang je, mama keje lagi di Sg Buloh.. Tapi ayah kata nanti panggil mak cik hujung tu mandi baby.. mak cik hujung lagi satu tukang urut.. Mak cik sebelah umah boleh tolong masak, kalau tak ayah masak ikan bilis je la. Touched!

What a moment…

Dan kamu….

Kamu cucu tok janggut yang ke-12, sila bantu saya jaga atuk kamu ok? Psss.. nanti tolong tarik janggut atuk tau, dulu atuk pernah rotan saya dekat lengan.. Jangan lupa tarik kuat2 ;p

10 comments on "Ayahanda"

zente@eyka on March 21, 2010 at 6:38 AM said...

sweeeettt,, (",)

Puan Suraya on March 21, 2010 at 7:10 AM said...

a'ah..
sweet sangat..

awak takut ye ngan ayah? kite tak. nak kawen bagtau ayah dulu suruh bgtau ngan mak.. lebih takut ngan mak..

hehe..anak manja ayah. :D

`BaHa` on March 21, 2010 at 9:49 AM said...

takut-takut berani la... hahaha ape punya term ;p sebenar takut tapi buat2 berani

♥ EeiNz ♥ on March 21, 2010 at 7:38 PM said...

air mata da leleh. x tau nape *sigh

Anonymous said...

Karangan untuk "kekanda" bila pulak lagi..

mahira oya on March 21, 2010 at 10:01 PM said...

touching...

Anonymous said...

comel j story kali nih..:D.pe pon thniah dayah..epp..tak usah la tarik janggut, tarik tngn sudh lahh..

AzUraAa on March 22, 2010 at 5:04 AM said...

huuu... sgt terharu i bace cite u.. samo la macam abah i tu ha.. dulu pon dio garang.. la ni dah cool je.. tapi still takut gak nak habar benda2 series mcm tuh.. bese la tu kan...

- just me - on March 23, 2010 at 3:48 AM said...

err.. tumpang lalu...

TAHNIAH!

anda telah menang award. sila jenguk ke blog saya.. :)

xiedax on March 24, 2010 at 5:07 AM said...

best kan ade ayah..klu la dia masih ade..huhu~~

Mommies Commitee

 

Motherhood journey Copyright 2009 All Rights Reserved Baby Blog Designed by Ipietoon | All Image Presented by Online Journal


This template is brought to you by : allblogtools.com | Blogger Templates